FAQ's

FAQ's

Account

Als je je hebt ingeschreven, heb je een bevestiging per e-mail met daarin jouw wachtwoord van jouw account ontvangen. Mocht je na jouw inschrijving jouw gegevens willen wijzigen, alsnog een product willen bestellen of jouw startnummer willen overdragen, dan kan dit eenvoudig door in te loggen op jouw Mylaps account.

Verzoeken tot annulering kunnen uitsluitend worden ingediend via het contactformulier.

Klik hier om in te loggen op jouw Mylaps account.

Algemene Voorwaarden
Annulering

Indien de deelnemer verhinderd is aan het evenement deel te nemen, wordt het betaalde inschrijfgeld niet gerestitueerd. 

Bedrijvenloop

De bedrijvenloop is een zeer groot onderdeel van de Menzis 4 Mijl van Groningen. De bedrijvenloop is opgesplitst in een wedstrijd en recreanten bedrijvenloop. Klik hier voor meer informatie.

 

Bereikbaarheid

Bekijk hier de uitgebreide bereikbaarheidspagina om te kijken hoe je het beste van en naar Haren/Groningen kunt reizen.

Jeugdloop powered by GasTerra

De Jeugdloop powered by GasTerra is speciaal voor scholen en verenigingen waar jaarlijks zo’n drieduizend deelnemers aan meedoen. De Jeugdloop powered by GasTerra draagt bij aan de sportieve ontwikkeling van kinderen. Kinderen van 6 t/m 18 jaar kunnen hier tegen een gereduceerd tarief aan deelnemen. 

Datum

De 34e editie van de Menzis 4 Mijl van Groningen vindt plaats op zondag 11 oktober 2020.

Donatie goede doel

De Menzis 4 Mijl van Groningen zet zich in voor het goede doel. Bij de inschrijving kunnen alle deelnemers doneren aan het goede doel.

Energy Lab

Meer uit jezelf halen, dat is wat wij nastreven. Heb je weleens nagedacht over hoe jij jezelf kunt verbeteren met behulp van conditietesten, complete bodyscans of steunzoolanalyses? Energy Lab biedt deze professionele dienstverleningen aan voor zowel de recreatieve sporter als de topsporter. Bekijk hier ons aanbod.

Finish

De finish van de 4 Mijl bevindt zich op de Vismarkt in Groningen. 

Finishfoto

Tijdens het finishen wordt er een actiefoto gemaakt door SBS Fotomarketing. Deze kun je bij voorinschrijving online voor €2,95 kopen.

Na afloop van het evenement vind je bij jouw uitslag jouw foto en persoonlijke video die je kunt bekijken. Check na je finish www.sbs-fotomarketing/finishfoto

Inschrijving

De inschrijving voor editie 2020 is nog niet geopend.

Inloggen op mijn account

Als je je hebt ingeschreven, heb je een bevestiging per e-mail met daarin jouw wachtwoord van jouw account ontvangen. Mocht je na jouw inschrijving jouw gegevens willen wijzigen, alsnog een product willen bestellen of jouw startnummer willen overdragen, dan kan dit eenvoudig door in te loggen op jouw Mylaps account.

Verzoeken tot annulering kunnen uitsluitend worden ingediend via het contactformulier.

Leeftijden (minimaal per afstand)

Voor de leeftijd limieten gelden de leeftijden op de dag van het evenement:

  • Menzis 4Mijl4You: Alle leeftijden
  • Wedstrijdloop: 14 jaar
  • Recreantenloop: 6 jaar
  • Bedrijvenloop: 16 jaar
  • Studentenloop: 16 t/m 30 jaar
  • Jeugdloop powered by GasTerra: 6 t/m 18 jaar
Medaille

Alle deelnemers ontvangen na het passeren van de finish een unieke Menzis 4 Mijl van Groningen 2020 medaille.

Medisch advies

Adviezen in de voorbereiding en vóór de loop:

1. Als je problemen hebt met je gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart / vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, al eerder opgetreden hart / vaatziekten, danwel veel voorkomen hiervan in de familie, of indien je vaak blessures hebt, adviseren wij je een sportkeuring op een Sport Medisch Adviesbureau (S.M.A) of sportpoli. Op de website www.sportzorg.nl kun je meer informatie vinden over keuringen, manieren van testen en evt. ook een vragenlijst invullen, en ook een cardio/vasculaire vragenlijst. Na invulling daarvan kun je bepalen of het voor jou zinvol is om je op hart / vaatgebied medisch te laten keuren.

2. Kleding en weer:

  • Boven 15 graden en zeker 20 graden moet je je kleden in lichte ventilerende kleding, anders kan het lichaam de warmte niet kwijt en dreigt warmtestuwing. (geen katoen; dat houdt het vocht vast)
  • Bij koud weer (5 graden en voor langzame lopers 10 graden) is een thermo-shirt op de huid de beste keuze. Draag erover heen een dunne, ventilerende laag (geen nylon). Een muts is aan te raden bij een lage gevoelstemperatuur en wind.
  • Strik je veters grondig (dubbele knoop), zorg ervoor dat ze niet los gaan tijdens de wedstrijd.

Opm.: Hoe langzamer je tempo des te meer kleding je nodig hebt (behalve bij ca. 20 graden). Bij wandelen treedt een flinke afkoeling op. De gevoelstemperatuur is met name afhankelijk van wind en vochtigheid. Bijvoorbeeld: Wanneer de temperatuur +10°C is met een matige wind (windkracht 5) dan voelt het aan als +4°C. Is het echter 5°C met een matige wind dan voelt het aan als - 4°C. Vaak zakt in Den Haag 's middags de temperatuur zo'n 5 à 6°C zodat wij vaak bij de langzame lopers afgekoelde lopers zien.

3. Maak een loopschema
Dit is uiteraard afhankelijk van het evenement waaraan je deelneemt.

4. Loop uitsluitend op goed ingelopen schoenen en sokken en let op het wegdek bij iedere training. Wissel  het links en rechts lopen op de weg af wanneer mogelijk. Trek absoluut geen gloednieuwe schoenen of sokken aan tijdens de wedstrijd.

5. Heb je een koortsende ziekte (>39o) in de week vóór het evenement, loop dan niet mee!

Adviezen direct voor en tijdens de loop

1. De hoeveelheid die je drinkt is afhankelijk van het weer en van transpiratie (dit is zeer individueel). Drink tot 45 minuten voor de start extra. Stop dan met drinken en bezoek nog een toilet. Neem een flesje mee in het startvak (ca. 300 ml.) en drink dat 5-10 min. voor de start leeg. Zo voorkom je dat je onderweg moet plassen. Dorstgevoel is nooit een goede graadmeter. Als je niet gewend bent te drinken, drink dan alleen water: 100-200 ml. elke 15 minuten. Dranken met koolhydraat (5-8%) zijn ook geschikt, zorg dat je per uur ongeveer 70 gram koolhydraten inneemt gedurende de gehele race. Flesjes met afgemeten sportdrank (die je aan een riem meedraagt) kunnen je daarbij helpen. Bij koel weer of wanneer je geen snelle loper bent, neem dan liever energiedranken dan vast voedsel of fruit. Dit laatste blijft te lang in de maag. Hulpregel: het gewichtsverschil tussen voor en na de loop van meer dan 1 kg staat gelijk aan de hoeveelheid drank die je te weinig hebt gedronken. Probeer dit uit bij trainingen!

2. Luister naar je lichaam! Voel je je niet lekker, stop dan. Eerste symptomen van uitdroging zijn: kippenvel op borst en bovenarmen, rillingen, druk in het hoofd, duizeligheid, later spierkramp, braken en droge huid. Deze verschijnselen kunnen snel overgaan in desoriëntatie en verwarring. Heb je wel eens problemen gehad met uitdroging en/of hoge temperatuur dan heb je meer kans het wederom te krijgen (zeker bij warm weer). Loop dan niet; uitvallen is geen schande!

3. Heb je kuitkramp, loop dan langzaam of wandel, eventueel licht rekken; niet stoppen maar wel extra drinken! Pas op voor uitdroging.

4. Start rustig. Controleer je tempo, elke seconde op de kilometer te hard in het begin van de race, kan aan het einde minutenverlies per kilometer betekenen. Loop je eigen tempo; vermijd tempoverhogingen en sprinten in de laatste kilometers.

5. Stop bij pijn op de borst, abnormale kortademigheid en duizeligheid.

6. Let goed op het wegdek en andere situaties om je heen.

7. Breng vaseline aan op tepels, dijen en andere schuurplekken.

8. Medische informatie over ziekten (bijv. suikerziekte,medicijnen) dien je bij je te dragen, bij voorkeur ook vermeld op de achterzijde van het startnummer. Schrijf daar tevens een telefoonnummer op van een contactpersoon, die tijdens de race bereikbaar is. Vermeld je naam, adres en telefoonnummer eveneens op de achterzijde van het startnummer.


Adviezen na de loop

1. Drink veel en loop goed uit. Neem eerst te drinken en gebruik daarna een lichte maaltijd (brood, banaan e.d.).

2. Ook de dagen erna regelmatig wandelen en extra drinken, evenals koolhydraatrijke producten. Neem voldoende tijd voor herstel!

3. Bij koud weer direct verkleden en evt. thee of bouillon drinken. Geen alcoholische dranken of koffie.

4. Direct na de finish is het zinvol om ruim te drinken en voldoende koolhydraten te eten om het vocht- en energieverlies weer aan te vullen. Sportdrankjes met koolhydraten, een ruime hoeveelheid water ( >1/2liter) en rijpe bananen of andere vruchten zijn aanraders.


Urgente vragen vlak vóór de wedstrijd

Heb je, ondanks goede voorbereiding en het lezen van de medische voorlichting, nog urgente vragen over training, blessures, voeding etc. op de dagen vóór een loopevenement dan kun je contact opnemen met je huisarts.

Medische verzorging (parcours)

Langs het parcours bevindt zich een verzorgingspost. Hier bevindt zich ook de waterpost.  

Menzis 4Mijl4 You powered by Gas Terra

Doe de 4 Mijl anders! De Menzis 4Mijl4You powered by GasTerra wordt georganiseerd op de avond voorafgaand aan de 4 Mijl van Groningen. Je legt exact hetzelfde parcours van 6,437 km tussen Haren en Groningen af, maar dan op alternatieve wijze. Iedereen mag meedoen op zijn eigen manier. Klik hier voor meer informatie of om deel te nemen aan de Menzis 4Mijl4You.

Parcours

Het parcours staat bekend als een snel parcours. De 6,437 km lange route start in de Kerklaan in Haren en eindigt op de Vismarkt in Groningen. Het parcoursrecord van 17:06 in 2011 staat op naam van Vincent Yator (Kenia). De snelste vrouw tot nu toe is Viola Kibiwott (Kenia) in een tijd van 19:14 in 2013.


Bekijk hier de parcourskaarten van afgelopen editie. 

Programma

Het programma voor het 4 Mijl weekend start op zaterdagavond 10 oktober 2020 met de 4Mijl4You en zondag 11 oktober 2020 om 13.00 uur met de 4 Mijl van Groningen. 

Recreantenloop

De recreantenloop is het grootste onderdeel. Bijna 10.000 deelnemers nemen deel aan dit onderdeel en volbrengen de afstand van 6,437 kilometer van Haren naar Groningen. De minimale leeftijd om deel te nemen is zes jaar. Klik hier voor meer informatie over het onderdeel.

Studentenloop

Omdat Groningen met meer dan 80.000 studenten een echte studentenstad is, is er dit jaar een nieuwe categorie toegevoegd aan hét grootste hardloopevenement van Noord-Nederland, namelijk: de 4 Mijl Studentenloop! Klik hier voor meer informatie over de Studentenloop.

Vrijwilligers

Dankzij de medewerking en het enthousiasme van honderden vrijwillige medewerkers kan de Menzis 4 Mijl van Groningen elk jaar weer succesvol worden georganiseerd. Wij danken alle vrijwilligers bij voorbaat voor hun aanwezigheid en inzet. 

Het is niet meer mogelijk om je aan te melden als vrijwilliger. 

Wedstrijdreglement

Bekijk hier het wedstrijdreglement die tijdens het evenement van toepassing is.