FAQ's

FAQ's

Algemene Voorwaarden
Annulering

Indien de deelnemer verhinderd is aan het evenement deel te nemen, wordt het betaalde inschrijfgeld niet gerestitueerd. 

Bedrijvenloop

De bedrijvenloop is een zeer groot onderdeel van de Menzis 4 Mijl van Groningen. De bedrijvenloop is opgesplitst in een wedstrijd en recreanten bedrijvenloop. Klik hier voor meer informatie.

Bedrijvenloopspandoek

Alle bedrijven deelnemers hebben recht op het plaatsen van een spandoek. Heeft jullie bedrijf nog geen spandoek? Maak dan gebruik van deze speciale 4 Mijl aanbieding. Spandoek drukken, aflevering bij de organisatie, opgehangen door de organisatie en af te halen na de 4 Mijl. De afmetingen zijn 2,50 x 80 centimeter en de kosten hiervoor bedragen €69,-

 

Categorieën

Toekenning van de leeftijdscategorie vindt plaats aan de hand van jouw leeftijd op de dag van het evenement.

Charity run

Lopen voor het goede doel als bekende (Noord) Nederlander of bekende Groninger! Dit kan bij de 4 Mijl in het speciale Charity Run team

Chiquita Jeugdloop powered by GasTerra

De Chiquita Jeugdloop powered by GasTerra is speciaal voor scholen en verenigingen waar jaarlijks zo’n drieduizend deelnemers aan meedoen. De Chiquita Jeugdloop powered by GasTerra draagt bij aan de sportieve ontwikkeling van kinderen. Kinderen van 6 t/m 18 jaar kunnen hier tegen een gereduceerd tarief aan deelnemen. 

Datum

De Menzis 4 Mijl van Groningen vindt plaats op zondag 14 oktober 2018.

Deadline inschrijving

Je kunt tot zaterdag 6 oktober 12:00 uur inschrijven mits de Menzis 4 Mijl van Groningen nog niet eerder is uitverkocht.

Donatie goede doel

De 4 Mijl van Groningen zet zich in voor het goede doel. Bij de inschrijving kunnen alle deelnemers een donatie geven voor het goede doel.

Energy Lab

Meer uit jezelf halen, dat is wat wij nastreven. Heb je weleens nagedacht over hoe jij jezelf kunt verbeteren met behulp van conditietesten, complete bodyscans of steunzoolanalyses? Energy Lab biedt deze professionele dienstverleningen aan voor zowel de recreatieve sporter als de topsporter. Bekijk hier ons aanbod.

Entertainment

Op de dag van de 4 Mijl van Groningen zijn er veel verschillende muziekpunten langs het parcours om de deelnemers aan te moedigen en toeschouwers te entertainen.

Finish

De finish van de 4 Mijl bevindt zich op de Vismarkt in Groningen. 

Finishfoto

Tijdens het finishen wordt er een actiefoto gemaakt door SBS Fotomarketing. Deze kun je bij voorinschrijving online voor €2,95 kopen.

Inschrijving

De inschrijving is open. Je kunt je online inschrijven tot en met zaterdag 6 oktober, 12:00 uur tenzij de startnummers eerder zijn uitverkocht.

Schrijf je hier in voor de Menzis 4 Mijl van Groningen

Leeftijden (minimaal per afstand)

Voor de leeftijd limieten gelden de leeftijden op de dag van het evenement:

  • Menzis 4Mijl4You: Alle leeftijden
  • Wedstrijdloop: 14 jaar
  • Recreantenloop: 6 jaar
  • Bedrijvenloop: 16 jaar
  • Chiquita Jeugdloop powered by GasTerra: 6 t/m 18 jaar
Limieten (per loop)

Snelle lopers komen in aanmerking voor een uitnodiging voor de Menzis 4 Mijl van Groningen. Heb jij na 1 oktober 2016 een bepaalde tijd neergezet in een erkend evenement (d.w.z. op een officieel gemeten parcours), stuur dan je persoonlijke gegevens en een bewijs van je tijd door naar info@4mijl.nl o.v.v. ‘uitnodiging wedstrijdloop’. 

Medaille

Na het finishen ontvang je een unieke medaille die een herinnering geeft aan de 32e editie van de 4 Mijl. Wil jij je medaille extra uniek maken? Dan kun je je medaille laten graveren met je naam en eindtijd.

Medisch advies

Adviezen in de voorbereiding en vóór de loop:

1. Als je problemen hebt met je gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart / vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, al eerder opgetreden hart / vaatziekten, danwel veel voorkomen hiervan in de familie, of indien je vaak blessures hebt, adviseren wij je een sportkeuring op een Sport Medisch Adviesbureau (S.M.A) of sportpoli. Op de website www.sportzorg.nl kun je meer informatie vinden over keuringen, manieren van testen en evt. ook een vragenlijst invullen, en ook een cardio/vasculaire vragenlijst. Na invulling daarvan kun je bepalen of het voor jou zinvol is om je op hart / vaatgebied medisch te laten keuren.

2. Kleding en weer:

  • Boven 15 graden en zeker 20 graden moet je je kleden in lichte ventilerende kleding, anders kan het lichaam de warmte niet kwijt en dreigt warmtestuwing. (geen katoen; dat houdt het vocht vast)
  • Bij koud weer (5 graden en voor langzame lopers 10 graden) is een thermo-shirt op de huid de beste keuze. Draag erover heen een dunne, ventilerende laag (geen nylon). Een muts is aan te raden bij een lage gevoelstemperatuur en wind.
  • Strik je veters grondig (dubbele knoop), zorg ervoor dat ze niet los gaan tijdens de wedstrijd.

Opm.: Hoe langzamer je tempo des te meer kleding je nodig hebt (behalve bij ca. 20 graden). Bij wandelen treedt een flinke afkoeling op. De gevoelstemperatuur is met name afhankelijk van wind en vochtigheid. Bijvoorbeeld: Wanneer de temperatuur +10°C is met een matige wind (windkracht 5) dan voelt het aan als +4°C. Is het echter 5°C met een matige wind dan voelt het aan als - 4°C. Vaak zakt in Den Haag 's middags de temperatuur zo'n 5 à 6°C zodat wij vaak bij de langzame lopers afgekoelde lopers zien.

3. Maak een loopschema
Dit is uiteraard afhankelijk van het evenement waaraan je deelneemt.

4. Loop uitsluitend op goed ingelopen schoenen en sokken en let op het wegdek bij iedere training. Wissel  het links en rechts lopen op de weg af wanneer mogelijk. Trek absoluut geen gloednieuwe schoenen of sokken aan tijdens de wedstrijd.

5. Heb je een koortsende ziekte (>39o) in de week vóór het evenement, loop dan niet mee!

Adviezen direct voor en tijdens de loop

1. De hoeveelheid die je drinkt is afhankelijk van het weer en van transpiratie (dit is zeer individueel). Drink tot 45 minuten voor de start extra. Stop dan met drinken en bezoek nog een toilet. Neem een flesje mee in het startvak (ca. 300 ml.) en drink dat 5-10 min. voor de start leeg. Zo voorkom je dat je onderweg moet plassen. Dorstgevoel is nooit een goede graadmeter. Als je niet gewend bent te drinken, drink dan alleen water: 100-200 ml. elke 15 minuten. Dranken met koolhydraat (5-8%) zijn ook geschikt, zorg dat je per uur ongeveer 70 gram koolhydraten inneemt gedurende de gehele race. Flesjes met afgemeten sportdrank (die je aan een riem meedraagt) kunnen je daarbij helpen. Bij koel weer of wanneer je geen snelle loper bent, neem dan liever energiedranken dan vast voedsel of fruit. Dit laatste blijft te lang in de maag. Hulpregel: het gewichtsverschil tussen voor en na de loop van meer dan 1 kg staat gelijk aan de hoeveelheid drank die je te weinig hebt gedronken. Probeer dit uit bij trainingen!

2. Luister naar je lichaam! Voel je je niet lekker, stop dan. Eerste symptomen van uitdroging zijn: kippenvel op borst en bovenarmen, rillingen, druk in het hoofd, duizeligheid, later spierkramp, braken en droge huid. Deze verschijnselen kunnen snel overgaan in desoriëntatie en verwarring. Heb je wel eens problemen gehad met uitdroging en/of hoge temperatuur dan heb je meer kans het wederom te krijgen (zeker bij warm weer). Loop dan niet; uitvallen is geen schande!

3. Heb je kuitkramp, loop dan langzaam of wandel, eventueel licht rekken; niet stoppen maar wel extra drinken! Pas op voor uitdroging.

4. Start rustig. Controleer je tempo, elke seconde op de kilometer te hard in het begin van de race, kan aan het einde minutenverlies per kilometer betekenen. Loop je eigen tempo; vermijd tempoverhogingen en sprinten in de laatste kilometers.

5. Stop bij pijn op de borst, abnormale kortademigheid en duizeligheid.

6. Let goed op het wegdek en andere situaties om je heen.

7. Breng vaseline aan op tepels, dijen en andere schuurplekken.

8. Medische informatie over ziekten (bijv. suikerziekte,medicijnen) dien je bij je te dragen, bij voorkeur ook vermeld op de achterzijde van het startnummer. Schrijf daar tevens een telefoonnummer op van een contactpersoon, die tijdens de race bereikbaar is. Vermeld je naam, adres en telefoonnummer eveneens op de achterzijde van het startnummer.


Adviezen na de loop

1. Drink veel en loop goed uit. Neem eerst te drinken en gebruik daarna een lichte maaltijd (brood, banaan e.d.).

2. Ook de dagen erna regelmatig wandelen en extra drinken, evenals koolhydraatrijke producten. Neem voldoende tijd voor herstel!

3. Bij koud weer direct verkleden en evt. thee of bouillon drinken. Geen alcoholische dranken of koffie.

4. Direct na de finish is het zinvol om ruim te drinken en voldoende koolhydraten te eten om het vocht- en energieverlies weer aan te vullen. Sportdrankjes met koolhydraten, een ruime hoeveelheid water ( >1/2liter) en rijpe bananen of andere vruchten zijn aanraders.


Urgente vragen vlak vóór de wedstrijd

Heb je, ondanks goede voorbereiding en het lezen van de medische voorlichting, nog urgente vragen over training, blessures, voeding etc. op de dagen vóór een loopevenement dan kun je contact opnemen met je huisarts.

Medische verzorging (parcours)

Langs het parcours bevindt zich een verzorgingspost. Hier bevindt zich ook de waterpost.  

Menzis 4Mijl4 You powered by Gas Terra

Doe de 4 Mijl anders! De Menzis 4Mijl4You powered by GasTerra wordt georganiseerd op de avond voorafgaand aan de 4 Mijl van Groningen. Je legt exact hetzelfde parcours van 6,437 km tussen Haren en Groningen af, maar dan op alternatieve wijze. Iedereen mag meedoen op zijn eigen manier. Klik hier voor meer informatie of om deel te nemen aan de Menzis 4Mijl4You.

Menzis 4 Mijl Running Shirt

Je kunt een uniek Menzis 4 Mijl van Groningen Runningshirt bestellen, door dit aan te geven bij het inschrijven, die speciaal is ontworpen voor de 32e editie. Het shirt met de V-hals is voor vrouwen en het shirt met de ronde hals voor mannen

Overdragen startnummer

Overdragen met voornaam op startnummer

In verband met het bestellen van de startnummers is het overschrijven van een startnummer met bedrukking van voornaam mogelijk tot en met 1 september. Hierna worden de startnummers bedrukt en is het niet meer mogelijk jouw voornaam op het startnummer te drukken. 

Overdragen met naam in de online uitslagen

Het is na 1 september nog steeds mogelijk om je startnummer over te dragen zodat de naam in de uitslagen goed komt te staan. Het overdragen van startnummers kan alleen via het online inschrijfformulier op de website. Het is niet mogelijk om dit op de dag van de 4 Mijl te regelen. De verantwoordelijkheid van het goed overdragen van het startnummer ligt bij de deelnemer.

 

Stappenplan voor overdragen

  1. Log in op je Mylaps account via deze link. De link en het wachtwoord hiervoor heb je ontvangen in je bevestigingsmail.
  2. Als je bent ingelogd klik je op “registratie overdragen”:
  3. Vul de naam en het email adres in van degene die jouw startbewijs gaat overnemen en klik op “doorgaan”.
  4. Degene die jouw startbewijs overneemt ontvangt nu een mail om de overdracht te voltooien.
  5. De nieuwe persoonsgegevens worden door hem/haar ingevoerd en eventuele producten kunnen nog worden bijgekocht. Let op! Heb jij al producten aangeschaft laat dit degene die jouw startbewijs overneemt dan weten zodat dit niet dubbel wordt besteld.
  6. Als bij de laatste stap €5,- is betaald voor de overdracht is de overdracht geslaagd!

Betaling

De eventuele betaling voor het overnemen van het startnummer dient onderling geregeld te worden.

Parcours

Het parcours staat bekend als een snel parcours. De 6,437 km lange route start in de Kerklaan in Haren en eindigt op de Vismarkt in Groningen. Het parcoursrecord van 17:06 in 2011 staat op naam van Vincent Yator (Kenia). De snelste vrouw tot nu toe is Viola Kibiwott (Kenia) in een tijd van 19:14 in 2013.

Programma

Het programma voor het 4 Mijl weekend start op zaterdagavond 13 oktober met de 4Mijl4You en zondag om 13.00 uur met de 4 Mijl van Groningen. Klik hier om het volledige programma te zien.

Prijsuitreiking

Op de dag van de 4 Mijl is er een prijsuitreiking voor de senioren overall én voor de Nederlandse top op de Vismarkt (finish). Er is naast overall prijzengeld mannen en vrouwen, apart prijzengeld voor mannen en vrouwen nationaal, junioren en mastercategorie. Bij de Masters wordt er slechts één categorie gehanteerd, alle masters van 35+, 45+, 55+ etc. strijden dus in dezelfde categorie.

Het hoogste bedrag wordt aan de atleet uitgekeerd. Elke deelnemer komt in aanmerking voor eenmaal een prijs. Bij de Masters en de junioren worden geldprijzen uitgekeerd voor de nummers 1,2 en 3 als er minimaal 20 lopers in de categorie meedoen. Bij minder dan 20 lopers worden er twee geldprijzen uitgekeerd. Bij minder dan 10 lopers wordt er één prijs uitgekeerd.

Recreantenloop

De recreantenloop is het grootste onderdeel. Bijna 13.000 deelnemers nemen deel aan dit onderdeel en volbrengen de afstand van 6,437 kilometer van Haren naar Groningen. De minimale leeftijd om deel te nemen is zes jaar. Klik hier voor meer informatie over het onderdeel.

Shirt

Heren

Dames

Maattabel

Startnummer

Je krijgt jouw startnummer en Tag uiterlijk in de week voor het evenement per post toegestuurd. Scholen en bedrijven krijgen alle startbescheiden als één pakket toegestuurd. Je wordt dringend verzocht voor je eigen veiligheid het medisch paspoort aan de achterzijde van het startnummer in te vullen. Het startnummer dien je op de borstzijde te dragen. Je startnummer is persoonlijk en niet overdraagbaar. Bij calamiteiten dient jouw startnummer namelijk als medisch paspoort.

 

 

Voorbereiding

Wil je graag meedoen aan de 4 Mijl, maar heb je nog nooit een dergelijke afstand gelopen? Wil je tijdens de 4 Mijl een persoonlijk record lopen of wil je met het bedrijf allemaal de finish halen? De 4 Mijl van Groningen biedt speciale clinics voor scholen, bedrijven en recreanten. Klik hier voor het volledige aanbod

Wedstrijdloop

Elk jaar verschijnt er weer een topveld van wedstrijdlopers aan de start. Deze groep bestaat uit zo’n vierhonderd atleten die ingedeeld worden in drie groepen: internationale topatleten, nationale topatleten en overige wedstrijdatleten die in het bezit zijn van een atletiekunie licentie. Klik hier voor meer informatie.

Wedstrijdreglement

Bekijk hier het wedstrijdreglement die tijdens het evenement van toepassing is.